Santuokos istorija
(Marriage Story)

Skyrybų istorija


Režisierius ir scenarijaus autorius Noah Baumbach

Operatorius Robbie Ryan
Vaidina Adam Driver, Scarlett Johansson, Laura Dern, Ray Liotta
2019, JAV, D. Britanija, 137 min.

„Netflix“


Kinas visada gebėjo plėtoti mažuosius pasakojimus, kalbėti apie asmeninius išgyvenimus. Į vieną tokių gyvenimo pjūvių galima pažvelgti režisieriaus Noah Baumbacho filme „Santuokos istorija“. Pavadinimą lengvai galėtume apversti – tai pasakojimas apie teatro režisieriaus Čarlio (Adam Driver) ir jo žmonos aktorės Nikolės (Scarlett Johansson) skyrybas. Išsamiai: su teismais, psichoterapija, įvairiais bandymais pelnyti sūnaus Henrio (Azhy Robertson) prielankumą. Su visomis meilės ir jos praradimo peripetijomis: barniais, priekaištais, pastangomis išsaugoti tai, kas pastatyta, nenoru paleisti, pripažinti, kad pabaiga jau atėjo. Asmeninės dramos, duriančios, daugumai atpažįstamos, leidžiančios susitapatinti su tuo, kas vyksta ekrane.

Iš pradžių, atrodo, pora gyvena pavydėtinai laimingą dviejų menininkų gyvenimą – jis stato spektaklius Brodvėjuje, ji juose vaidina. Ji atlieka jo režisuojamus vaidmenis, bet galiausiai neapsikenčia, nes režisūra jos vyras užsiima ir gyvenime, reikalaudamas, kad viskas visada būtų tik taip, kaip jo nuspręsta. Paskutinis lašas yra Nikolės apsisprendimas iš Niujorko persikelti į Los Andželą ir siekti išsvajotos, kadaise dėl santuokos jau beveik prarastos karjeros filmuose ir serialuose. Trumpai tariant, susiduria dviejų kuriančių žmonių ego, kai abu nori būti nepriklausomi. Verta priminti, kad režisieriui šis filmas itin asmeniškas, reflektuoja jo paties istoriją, skyrybas su aktore Jennifer Jason Leigh, įvykusias labai panašiomis aplinkybėmis. Filme dažnai kartojama, koks Čarlis genialus, rodoma, kaip jis stengiasi, kaip prieš jį susimokiusi Nikolė ir kaip nėra jokio reikalo skirtis (Čarlį dievina net Nikolės šeima!), todėl nesunkiai galima pajusti, kieno pusę režisierius palaiko labiau.

„Santuokos istorija“ prasideda džiaugsmingų, fragmentiškų, meilės ir nostalgijos kupinų kadrų iš poros gyvenimo koliažu – abu jie pasakoja, ką vienas kitame labiausiai myli. Vėliau laimingos santuokos toną keičia niūresnis skyrybų tonas. Tačiau nostalgijos gaida išlieka – kadrai atrodo lyg apgaubti lengvo praeities šydo.

Nors pasakojimas nėra kuo nors ypatingas, – viskas žinoma ir vyksta kaip įprasta, – „Santuokos istorijoje“ traukia aktorių vaidyba. Įtaigi, tarpais gal net kiek perspausta, tačiau suteikianti įtampos dviejų valandų trukmės filmui. Aktoriai puikiai replikuoja ir papildo vienas kitą, gebėdami nuo menkiausios frazės prasidedantį barnį įkaitinti iki maksimumo. Kaip scenoje, kai Nikolė aplanko Čarlį Los Andžele, – ramus pokalbis po truputį virsta siautulingu ginču su verksmais ir įniršio protrūkiais, atrodo, net gyslos ima tvinkčioti personažų kaktose. Nervas toks apnuogintas, kad žiūrovui net nejauku stebėti aktorius pačiomis intymiausiomis aplinkybėmis.

Įtampos kupina „Santuokos istorija“ nestokoja ir subtilaus humoro, tam tikro absurdo, atrodo, ištraukto tiesiai iš gyvenimo. Karštos derybos sustabdomos, nes prasidėjo pietų pertrauka, ir personažai lyg niekur nieko renkasi patiekalus iš pateikto meniu bei šnekučiuojasi apie genialius Čarlio pastatymus. Nežinantis ką daryti ir bandantis tempti laiką (nes mokama už valandas) Čarlio advokatas – irgi turbūt įprasta realiame gyvenime.

Paminėjimo nusipelno Nikolės advokatė Nora (Laura Dern), vaizduojama kaip tipiška viską turinti maloni moteris. Draugiška, pasiruošusi išprovokuoti klientę nuoširdžiam pokalbiui, pasiryžusi, jeigu reikės, teisme išnaudoti savo moteriškumą. Saldumas ir meilumas, maskuojantis agresiją.

„Santuokos istoriją“, kuri lengvai prieinama „Netflix“ platformoje, rekomenduočiau tiems, kurie pasiilgo gerų kamerinių dramų. Nes kiekgi galima dusinti pasaulio problemomis.