Netikėta meilė
(El amor menos pensado)

Tango šokama dviese


Režisierius Juan Vera
Scenarijaus autoriai Juan Vera, Daniel Cúparo

Operatorius Rodrigo Pulpeiro
Vaidina Ricardo Darín, Mercedes Morán

2018, Argentina, 136 min.

Platintojas Lietuvoje „Kino Pavasaris Distribution“


Ko laukti ir tikėtis, kai gyvenimas persirita į antrą pusę? Negana to, vienintelis sūnus išvyksta studijuoti už jūrų marių, o du kadaise labai vienas kitą mylėję žmonės lieka vieni su savo nelinksmomis mintimis apie ateitį? Pasirinkęs egzistencinę temą, kine debiutuojantis argentiniečių režisierius Juanas Vera rodo krizę išgyvenančią sutuoktinių porą, tačiau tai daro taip lengvai ir šmaikščiai, kad daug sudėtingų situacijų, su kuriomis dažnam tenka susidurti, nebeatrodo tokios nemalonios ir gąsdinančios. Žinoma, ypatingų kinematografinių aukštumų ir atradimų tikėtis neverta, bet filmas „Netikėta meilė“ į juos ir nepretenduoja. Šiaip ar taip, romantinės komedijos žanras diktuoja savas taisykles, kurių bene svarbiausia yra idealistinė nuostata, kad tikra meilė gali įveikti bet kokias kliūtis. Nors iki nuspėjamos laimingos pabaigos herojų laukia ilgas išbandymų kelias ir nesusipratimai, šis vilties ir humoro derinys, leidžiantis žiūrovams trumpam pabėgti nuo savo problemų ar pažvelgti į jas kiek kitaip (nesureikšminant), yra nemenkas filmo sėkmės garantas. Kai gyvenimas sukasi beprotišku ritmu ir galva svaigsta nuo nuolatinių „iššūkių“ ir „neribotų galimybių“, norisi kažko pastovaus, stabilaus. Ar bent patvirtinimo, kad net susiklosčius pačioms nepalankiausioms aplinkybėms įmanoma rasti išeitį. Filmas šį patvirtinimą suteikia.

Jo centre – du garsiausi Lotynų Amerikos aktoriai: Mercedes Morán, vaidinanti žavią ir emancipuotą, su „tuščio lizdo“ sindromu susidūrusią moterį, ir Ricardo Darínas. Jo herojus ne mažiau žavus, sąmojingas ir protingas, tik nelabai žinantis, ko iš tikrųjų nori. Auginant sūnų apie tai nebuvo kada susimąstyti, o šiam pasukus savais keliais – iš pradžių į Ispaniją, o vėliau (mamos siaubui) – ir aplink pasaulį, tenka iš naujo susidėlioti prioritetus, galiausiai – atsigręžti į tarpusavio santykius. Štai čia ir prasideda įdomioji filmo dalis. „Kodėl mes turime tiek daug daiktų?“ – vieną bemiegę naktį vyro klausia Ana. Daiktai, kaupti metų metus, primenantys svarbius šeimos įvykius, staiga tarsi praranda vertę, nes baisiausia – visą likusį laiką likti toje komforto zonoje, tame pačiame kambaryje, su tomis pačiomis mintimis, tomis pačiomis kalbomis. Aktoriai meistriškai perteikia vidines savo herojų baimes, kartais subtiliai iš jų pasišaipydami. Iki tol buvusi „tobula santuoka“ subraška ir atrodo, kad likti kartu lyg nebėra dėl ko. Abu veikėjai pasineria į naujų partnerių paieškos sūkurį, nors prieš tai prisiekinėjo, kad nebandys bėgti nuo problemų. Galimybė dar kartą pasijusti pradedančiojo kailyje – pernelyg viliojanti, ypač kai aplink, atrodo, visi tą ir tedaro. Kolega susirado jauną ir reproduktyvią žmoną, Anos aštuoniasdešimtmetė motina vėl įsimylėjo, o artimiausių draugų šeima, nors ir apsimeta, kad yra atsidavę savo dvidešimt penkerius metus trunkančiai santuokai, slapčia mezga romanus.

Vis dėlto, kurdamas komercinį žanrinį kiną, Juanas Vera (reiktų paminėti, kad jis nėra jau toks „žalias“ kine – dirbo garsių autorių Pablo Trapero, Lucrecios Martel prodiuseriu) nenusileidžia iki kičo, nesiekia sugundyti žiūrovų pigiais triukais ar banaliais juokeliais, be kurių neapsieina panašaus pobūdžio lietuviškos produkcijos gamintojai. Dramaturgija, vaidyba, dialogai, net interjerai ir apšvietimas – viskas iki smulkmenų apgalvota. Atskiros scenos, pavyzdžiui, Anos apsilankymas prabangių kvepalų parduotuvėje, nepaprastai vizualios, tapybiškos. Režisierius, rodos, sąmoningai naudoja įprastus stereotipus, kad juos pateiktų netikėtai ir išgautų komiškų niuansų. Taip žaidžiant ir juokaujant svarstoma apie rimtus dalykus, apie tai, ką reiškia tradicinės meilės ir šeimos vertybės moderniame pasaulyje? Ar tai tik susitarimo reikalas, sena niekam tikusi atgyvena, ar vis dėlto nuoširdus, stiprus ir nesumeluotas dviejų žmonių ryšys? Filmo kūrybinė grupė renkasi optimistinį variantą ir dar kartą įrodo, kad meilė – visada universali ir aktuali tema.